Avokádo – najzásaditejšie ovocie

Avokádo – najzásaditejšie ovocie

Avokádo je tropické ovocie, ktoré si mnohokrát mýlime so zeleninou. Je plodom rastliny Hruškovca amerického (Persea americana), ktorý má po dozretí tmavozelenú, až čiernu farbu. Vo vnútri býva mäkký, svetložltej, až svetlozelenej farby. Dužina avokáda má po dozretí maslovú konzistenciu, je mierne sladkastá a jemne vonia po orechoch.  

Hruškovec americký rastie zväčša v tropických, až subtropických podnebných oblastiach ako sú napríklad Brazília, Mexiko, či južná časť Afriky. Ku nám ho dovážajú väčšinou z Izraela. Vďaka jeho chutným plodom sa stalo avokádo objektom záujmu aj domácich pestovateľov. Z jeho semien je totiž možné pomerne ľahko vypestovať izbovú rastlinu.


Využitie avokáda

Avokádo je v prvom rade veľmi zdravá a výživná potravina. V krajinách pôvodu sa avokádo konzumuje ako základná potravina.  Je možné ho konzumovať samostatne, po jemnom okorenení, alebo môže slúžiť ako základ pre rôzne nátierky, ako súčasť šalátov, či rôznych studených pokrmov. Je možné ho jesť v surovom stave, alebo aj tepelne spracované. Vďaka jeho úžasnej krémovej konzistencii ho možno pridávať do rôznych koláčikov ako náhradu masla. Môže byť tiež základom zdravých smoothie nápojov, či pudingov. Pozrime sa na to v akých pokrmoch, slaných či sladkých, môžeme avokádo využiť najčastejšie a najrýchlejšie.

GUACAMOLE

Je zrejme najznámejšou pochúťkou z avokáda. Ide o vláčnu salsu, ktorú si pripravíme zmiešaním rozmixovaného avokáda, nadrobno nakrájanej cibule, prelisovaného cesnaku, paradajkovo-limetkovej šťavy, lístkov koriandra, soli a čierneho korenia. Môžeme ju podávať s tortilovými čipsami, alebo opečeným kúskom pečiva.

SMOOTHIE

Je nápoj, ktorý dokáže telu dodať rýchly prísun energie a vitamínov. Rýchle chutné avokádové smoothie si pripravíme rozmixovaním zrelého avokáda a mrazeného banánu s mandľovým mliekom a medom. Pre ešte vyššiu nutričnú hodnotu tohto nápoja si môžete pridať aj 1 polievkovú lyžicu chia semienok.

AVOKÁDO AKO ZÁKLAD ŠALÁTOV

Existuje mnoho variantov, ako si pripraviť chutný šalát s avokádom. Jeden ľahký a sýty šalátik, ktorý poslúži ako obed ale aj na večeru, si pripravíme zmiešaním kukurice, paradajok, grilovaného kuracieho plátku zaliatého  francúzskym dresingom vinaigrette. Ten si pripravíme zmiešaním 6 polievkových lyžíc olivového oleja, 1 lyžičky cukru, 2 polievkových lyžíc vinného octu, 1 lyžice limetkovej šťavy, 1 lyžice horčice a soli.

PLNENÉ AVOKÁDO

Si pripravíme tak, že dozreté avokádo si prerežeme na polovicu, zbavíme ho šupky a odstránime kôstku. Do stredu každej polovice avokáda môžeme pridať napríklad údeného lososa, tuniaka, červenú fazuľu, alebo kukuricu či kuskus. Ak chceme vegetariánsky pokrm, pridáme mini mozzarellu s cherry paradajkami a čerstvou bazalkou. Fantázii sa v tomto prípade medze nekladú.

AVOKÁDOVÁ POLIEVKA

Môže byť úžasným pokrmom pre tých ktorý majú radi krémové sýte polievky. Príprava je veľmi jednoduchá. Avokáda si rozmixujeme, okoreníme a varíme ich cca 10 až 15 minút, následne pridáme smotanu. Ja osobne odporúčam pridať kokosovú smotanu. Získame tým úžasnú chuť a omnoho lepšie nutričné hodnoty, ako pridaním  klasickej smotany.

Ďalšie recepty z avokáda nájdete tu—ODKAZ NA  Avokádový puding .. Avokádové brownie

Avokádo, okrem toho že je výnimočnou potravinou, možno využiť aj na kozmetické účely. Veľmi jednoducho si s neho môžete pripraviť masku na pleť, ktorá má vďaka jeho prospešným účinkom omladzujúci efekt. Zrelé avokádo si jednoducho roztlačte vidličkou, zamiešajte  k nemu trochu bieleho jogurtu a naneste na pleť. Po desiatich minútach opláchnite teplou vodou. Pleť bude po použití masky jasná a svieža. Vitamín E jej zase pridá potrebnú ochranu.

Tak ako kvalitu pleti, môže zlepšiť maska z avokáda aj kvalitu vašich vlasov. Posilní suché a rozštiepené vlasy. Masku na vlasy si pripravíte zmiešaním roztlačenej dužiny avokáda s vaječným bielkom a olivovým, alebo kokosovým olejom. Naneste si ju na vlasy, prikryte uterákom a nechajte pôsobiť desať minút. Potom vlasy dôkladne umyte vlažnou vodou. Na rozdiel od klasických masiek a kondicionérov, ktoré sa nanášajú zväčša do končekov vlasov, sa avokádová maska môže nanášať už od korienkov vlasov. Skúste tieto jeho benefity využívať, s výsledkom budete určite spokojní.


Avokádo patrí medzi ovocie, ktoré obsahuje veľké množstvo vitamínov a živín:  

Vitamín K: 26% odporúčanej dennej dávky

Kyselina listová: 20% odporúčanej dennej dávky

Vitamín C: 17% odporúčanej dennej dávky

Draslík: 14% odporúčanej dennej dávky

Vitamín B5: 14% odporúčanej dennej dávky

Vitamín B6: 13% odporúčanej dennej dávky

Vitamín E: 10% odporúčanej dennej dávky

Obsahuje malé množstvo horčíka, mangánu, medi, železa, zinku, fosforu, tiamínu, riboflavínu a niacínu. Až 77% kalórií, ktoré avokádo obsahuje tvoria tuky. Ide však o zdravé tuky, teda kyselinu olejovú, ktorá je hlavnou zložkou olivového oleja. V avokáde je vysoký obsah vlákniny, až 7% jeho hmotnosti, ktorá má výrazný vplyv na chudnutie a správne fungovanie metabolizmu. Jeho konzumácia vedie k znižovaniu hladiny cholesterolu a triglyceridov. Avokádo je tiež nabité antioxidantmi, vrátane luteínu. Tieto živiny sú dôležité pre zdravie očí a znižujú riziko makulárnej degenerácie a šedého zákalu.

Konzumácia avokáda prináša mnoho ďalších zdravotných benefitov a v neposlednom rade je veľmi významným pomocníkom pri chudnutí. Tým že obsahuje veľa vlákniny a minimum sacharidov, dokáže v kombinácii so správnou životosprávou zabezpečiť aj úbytok hmotnosti. Ak teda patríte medzi tých, čo sa snažia schudnúť, mali by ste avokádo určite zaradiť do svojho jedálnička.

Vďaka odborným prieskumom sa dokázalo, že ľudia, ktorí denne konzumovali aspoň polovicu avokáda, vážili na konci testu o 7 kilogramov menej ako ľudia, ktorí do svojho jedálnička toto ovocie nezaradili. Vysvetlenie je nasledovné: pri konzumácii avokáda sa cítite nasýtený dlhšiu dobu a to vďaka zdravému mononenasýtenému tuku
(mastným kyselinám). Ďalšie prieskumy dokazujú, že pridávanie avokáda do rôznych pokrmov zvyšuje ich výživovú hodnotu. Je teda pravdepodobné, že toto „zázračné“ ovocie nám môže brániť v zbytočnom prejedaní sa.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *