BCAA – najdôležitejšie aminokyseliny 1. časť

BCAA – najdôležitejšie aminokyseliny 1. časť

BCAA majú v sebe obsiahnuté všetky tri esenciálne voľné aminokyseliny (Free Form) s rozvetveným reťazcom, ktorými sú L-leucín, L-izoleucín a L-valín. BCAA sú jedným z najúčinnejších doplnkov výživy pre rast a ochranu svalovej hmoty a regeneráciu, navyše dokážu oddialiť únavu, podporujú silu a mentálne sústredenie a dokonca zvyšujú spaľovanie tukov.


Ako fungujú BCAA

Časť toho čo je na BCAA výnimočné je to, ako ich naše telo spracováva. Aj keď užijeme samostatné aminokyseliny alebo celkový proteín, oboje musia cestovať do pečene. Proteíny pečeň využije buď ako palivo, alebo ho nasmeruje k budovaniu a k oprave svalov a ďalších tkanív. Na druhej strane BCAA sú odoslané priamo do svalov, aby ich sval využil ako palivo, alebo pri regenerácii. To dodáva BCAA dvojaký význam pre športovcov. Počas tréningu môžu pôsobiť ako zdroj paliva a keď je tréning na konci, môžu pomôcť budovať svalovú hmotu. Práve tieto účinky vysvetľujú, prečo je ideálne užívať BCAA pred, počas a po tréningu.

Čím je váš tréning intenzívnejší a dlhší, tým viacej BCAA bude využitých ako palivo. Keď budete vedieť akú dávku užiť pred cvičením, pomôže vám to udržať energiu počas cvičenia a môžete trénovať s väčšou intenzitou od začiatku až do konca. Tí, ktorí užili BCAA prvýkrát často uvádzajú, že ich tréningy boli príjemnejšie a ľahšie zvládnuteľné


Účinky aminokyselín BCAA

1) Pomáhajú stimulovať nové svalové tkanivo

BCAA majú priamy účinok v svalovom tkanive. To sa deje v dvoch jednoduchých procesoch. Po prvé – pomáhajú pri prepínaní syntézy bielkovín (budovanie svalov) a po druhé – poskytujú stavebné prvky pre svalové tkanivo. Výskumníci dospeli k názoru, že BCAA majú anabolický účinok na ľudský kostrový sval. Štúdia v ktorej účastníci užívali BCAA počas 8 týždňov trénovania ukázala väčšie percento zníženia telesného tuku a nárast svalovej hmoty a sily, ako pri užití srvátkového doplnku.

BCAA sú veľmi populárne v kulturistike a v silových športoch. Majú takú povesť, že sú schopné zvýšiť svalovú hmotu. Ale ako presne to funguje? Pravdepodobne viete, že svalové tkanivo je vyrobené z bielkovín. A bielkoviny sa skladajú z aminokyselín, ktoré sú tesne za sebou usporiadané ako perlový náhrdelník. Aby sval rástol, musia sa zoraďovať aminokyseliny na to aby sa tvorilo viac bielkovín. Tento proces je známy ako syntéza svalových bielkovín. Hoci BCAA sú dôležité súčasti v reťazci proteínov ktoré tvoria svaly, ich úloha v budovaní svalov je viac než len slúžiť ako stavebné kamene.

2) BCAA pomáhajú s vytrvalosťou

Počas cvičenia sa vychytávajú aminokyseliny zvané tryptofán a zvyšujú sa hladiny 5-HT (serotonínu), to je to čo hovorí Vášmu mozgu, že ste unavení a v dôsledku čoho ste vyčerpaní. L-Valín súťaží s vychytávaním tryptofánu do mozgu a účinne spomaľuje správu, že ste unavení. Podľa štúdie príjem BCAA zvyšuje ich koncentráciu v plazme a zabraňuje zvýšeniu voľného tryptofánu, čo by podľa hypotézy malo znížiť syntézu 5-HT v mozgu a oddialiť centrálnu únavu. Ďalšia štúdia dospela k záveru, že podanie L-valínu pred cvičením zabraňuje prostredníctvom obmedzujúceho účinku na syntézu 5-HT uvoľňovanie 5-HT.

Táto štúdia poskytuje niektoré odpovede na predchádzajúce výskumy u ľudí a zvierat, ktoré ukazujú fyziologické a psychologické výhody doplnenia aminokyselín s rozvetveným reťazcom na výkon.


3. BCAA prispievajú k odbúravanie tuku

BCAA tiež môžu pomôcť pri odbúravaní tukov, aj keď vedci ešte nevedia presne odpovedať prečo. Mnohé výskumy ukazujú na to, že športovci užívajúci BCAA spolu s nízkokalorickou diétou mali väčší pokles telesného tuku v porovnaní so športovcami, ktorí užívali iné doplnky. Ďalšia štúdia zistila, že vzpierači užívajúci BCAA stratili asi dvakrát toľko telesného tuku ako tí, ktorí užívali srvátkové bielkoviny bez pridaných BCAA.


4. Leucín ako spaľovač tukov

Izoleucín využíva tuk na energiu vedúcu k zníženiu telesného tuku, pretože L-izoleucín pracuje na bunkovej úrovni, kde môže ovplyvniť receptory PPAR v svalovom tkanive a pečeni, ktoré spúšťajú spaľovanie tukov a zároveň vypínajú signál na ukladanie tuku.

Štúdia z Brazílie zistila, že suplementácia leucínu po dobu šiestich týždňov spôsobila veľký pokles telesného tuku. Ďalší výskumníci sa domnievajú, že zvýšenie syntézy proteínov stimulovaných leucínom zvýšila výdaj energie natoľko, že to pomáha spáliť telesný tuk. Tiež bolo zistené, že leucín spôsobuje potláčanie hladu, čo Vám umožní jesť menej a zároveň spáliť viac, čo v konečnom dôsledku vedie k strate tuku. Japonská štúdia na myšiach ukázala, že tie ktoré dostávali izoleucín a stravu bohatú na tuk, nadobudli podstatne menej tuku ako myši bez doplnenia izoleucínu. Izoleucín má schopnosť aktivovať špeciálne receptory známe ako PPAR, ktoré zvyšujú spaľovanie tukov a inhibujú ich ukladanie.

Druhú časť článku nájdete kliknutím na tento odkaz:

S pozdravom VipFit tím 🙂


Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *