Chia semienka – nedocenený poklad

Chia semienka – nedocenený poklad

Chia semienka patria medzi olejnaté semená, ktoré sa získavajú zo Šalvie hispánskej (Salvia hispanica). Sú drobné, ale plné superschopností.  Vďaka ich mnohým blahodarným účinkom na ľudský organizmus sa stali veľmi obľúbenou zložkou zdravej a vyváženej stravy. Chia semienka pochádzajú z Latinskej Ameriky, kde je ideálne podnebie pre získavanie ich kvalitných a dozretých semien.

Existuje množstvo pozitív a vplyvov na zdravie človeka, ktorými sa tieto malé semienka vyznačujú. Okrem toho, že napomáhajú tráveniu, dokážu dostatočne zasýtiť a dodať telu potrebnú dávku minerálnych látok a stopových prvkov. Sú nápomocné pri znižovaní cholesterolu v krvi, čo následne udržuje srdce zdravé a tiež sú podporné pri správnej funkcii cievneho systému. Pomáhajú tiež znižovať hladinu cukru v krvi, čím zabraňujú prejedaniu sa a následnej obezite.

Chia semienka patria medzi potraviny, ktoré neobsahujú lepok, preto ich môžu zaradiť do svojho jedálnička aj celiatici. Sú bohatým zdrojom vápnika, preto pozitívne vplývajú na zdravie kostí. Pomáhajú pri budovaní svalovej hmoty, a to tým, že obsahujú potrebné bielkoviny, ktoré sú nevyhnutné pre rast a zdravie svalstva. Obsahujú množstvo antioxidantov, ktoré prispievajú k spomaleniu starnutia a dokonca môžu zneškodniť až 70% voľných radikálov. Sú známe aj vďaka vysokému obsahu Omega 3 mastných kyselín, ktoré okrem svojich protizápalových účinkov sú aj nesmierne dôležité pre zdravé fungovanie srdca.

Sú tiež zdrojom: vápnika, draslíka, železa, fosforu, vitamínov skupín B a C, a iných.


Pozitívne účinky chia semienok:

  • Napomáhajú k chudnutiu bez pocitu hladu.
  • Upravujú vysoký krvný tlak.
  • Podporujú detoxikáciu organizmu.
  • Podieľajú sa na budovaní tenkých svalových vlákien.
  • Pomáhajú diabetikom 2. typu.
  • Pomáhajú v boji proti Alzheimerovej chorobe.
  • Pomáhajú efektívne rozkladať energiu počas celého dňa.
  • Zvyšujú psychickú koncentráciu a odolnosť.
  • Podporujú zdravie kostí.
  • Znižujú hladinu cholesterolu a triglyceridov v krvi.
  • Odporúčajú sa aj v tehotenstve pre zdravý vývoj plodu


Využitie chia semienok

Chia semienka sú výborným pomocníkom pri príprave jedál rôzneho druhu. Sú vhodné ako prísada do rôznych mixovaných nápojov alebo smoothies. Môžu sa konzumovať v surovom stave namočené vo vode, alebo v iných nápojoch. Môžu sa tiež pridávať do rôznych kaší alebo pudingov, s ktorými vďaka (Odkaz na recept avokádový puding s chia semenikami) svojim výnimočným schopnostiam vytvoria úžasnú krémovú konzistenciu. Chia semienka pri kontakte s tekutinou ju do seba absorbujú, čím niekoľkonásobne zvýšia svoj objem a následne získajú gélovú konzistenciu. Pre túto ich vlastnosť je možné ich využiť aj ako zahusťovadlo do rôznych omáčok alebo polievok. Dokonca nimi možno len tak posypať obľúbený jogurt, šalát, zeleninu či ryžové pokrmy.

Pre správne použitie chia semienok je potrebné aby ste si osvojili tri spôsoby ich využitia:  

  • Konzumáciu celých surových chia semienok.
  • Konzumáciu namočených – napučených chia semienok.
  • Pomletých chia semienok na posýpky – môžu sa uskladniť.

Odporúča sa konzumovať jednu, maximálne dve polievkové lyžice chia semienok za jeden deň. Rozdelením porcie sa dodá telu rovnomerná energia a potrebné vitamíny po dobu celého dňa.

Konzumácia chia semienok sa neodporúča

  • Ak beriete lieky na vysoký krvný tlak.
  • Ak beriete lieky na cukrovku.
  • Ak máte problémy s prehĺtaním.
  • Ak ste na ne alergický.

Pozor pri konzumácii chia semienok

Chia semienka sa neodporúčajú konzumovať na sucho, teda neaktivované vo vode. Môžu sa vám nalepiť na steny krku a spôsobiť tráviace ťažkosti. Pokiaľ ich nenecháte vo vode na dostatočný čas, môžu sa vám lepiť na zuby. Chia semienka sa nezalievajú vodou, naopak, do vody sa sypú.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *