„SUPER“ zdravé potraviny –  ČASŤ 1

„SUPER“ zdravé potraviny – ČASŤ 1


Č

Super zdravé potraviny. Sú to práve tie, ktoré sú prospešné pre naše zdravie, obranyschopnosť organizmu a dokonca aj pre lepšiu imunitu. Sú to potraviny, v ktorých je obsiahnuté nespočetné množstvo vitamínovminerálov, ktoré sú pre naše telo potrebné. Podporujú správne fungovanie orgánov, tráviaceho systému a ešte nás aj nabijú energiou. Neexistuje oficiálny zoznam zázračných potravín, ja som pre Vás však zostavila zoznam dvadsiatich, ktoré majú pre naše telo preukázateľné pozitívne účinky. Dokonca sú tieto „super“ potraviny bežne dostupné na trhu, a ak ich dokážeme rozumne zakomponovať do nášho denného jedálnička, môžu zohrávať veľmi dôležitú úlohu aj pri našom chudnutí. V tomto článku Vám predstavím prvých desať, ich pozitívne účinky a význam pre náš organizmus.


Ananás

Ananás je tropické ovocie, ktoré pomáha pri spaľovaní tuku, tvorbe svalovej hmoty, ale aj pri rekonvalescencii po úrazoch. Je ideálnou zložkou stravy pre športovcov, ale aj pre tých, ktorí chcú schudnúť. Jeho šťava má pozitívne účinky na našu pleť, dokonca napomáha aj k odstraňovaniu pigmentových škvŕn – natieraním postihnutého miesta jeho šťavou. Ďalšími prednosťami tohto úžasného ovocia sú rôzne benefity pri uzdravovaní. Dokáže zmierniť opúchanie tkanív, zápaly súvisiace s kašľom, artrózou, kŕčovými žilami, natiahnutím a natrhnutím väzov a šliach. Obsahuje bromelín, ktorý zlepšuje naše trávenie, a urýchľuje aj spomínané spaľovanie tukov. Kombináciou látok betakaroténu, vitamínu C, síry a bromelínu, ktoré ananás obsahuje, je možné považovať ho za detoxikačný zázrak.


Avokádo

Avokádo patrí medzi ovocie, ktoré ako jediné neobsahuje takmer žiadny cukor. Až 77% kalórií v avokáde tvoria tuky. Nejde však o normálny tuk, ale o kyselinu olejovú, ktorá je známa svojimi protizápalovými účinkami a ktorá slúži ako ochrana proti kardiovaskulárnym ochoreniam. Avokádo je cenné hlavne pre svoju vysokú nutričnú hodnotu a vďaka svojej výbornej konzistencii a chuti sa hodí takmer ku každému jedlu. V kuchyni je vhodné ním nahradiť klasické maslo. Avokádo obsahuje aj veľa vlákniny, draslíka dokonca viac ako banán, a zdravých tukov, pričom neobsahuje žiaden cholesterol ani sodík.


Banány

Banány obsahujú sacharidy, ktorých zloženie dodáva nášmu organizmu veľké množstvo energie, sú zdrojom rýchlych cukrov, hlavne ak pociťujeme náhlu únavu. Obsahujú vysoké množstvo draslíka, ktorý podporuje mozgovú činnosť, znižuje krvný tlak a má priam zázračné účinky pri tráviacich ťažkostiach. Je ideálny pre športovcov, ale aj fyzicky aktívnych ľudí ako prvý zdroj energie po aktivite.


Brokolica

Brokolica patrí medzi zeleninu, ktorá je plná vitamínov a minerálov, aj preto je často nazývaná ako „kráľovná“ zeleniny. Vyniká mimoriadne vysokým obsahom vitamínu C a kyseliny listovej, ktoré môžu znižovať riziko srdcových ochorení, niektorých druhov rakoviny či cievnej mozgovej príhody. Obsahuje až 90% vody, žiadny tuk a len zanedbateľné množstvo sacharidov. Je plná vlákniny, čo spôsobuje, že po jej konzumácií ostaneme zasýtení aj dlhšiu dobu. Na to aby sme zachovali čo najviac jej nutričných hodnôt, je najvhodnejšie pripravovať ju na pare.


Brusnice

Brusnice  patria medzi ovocie s veľmi nízkou kalorickou hodnotou. Obsahujú množstvo nutričných látok, vitamíny C, E, K, A, ale aj veľké množstvo antioxidantov a flavonoidov. Práve tie bránia vzniku krvných zrazenín a embólie, ale tiež zlepšujú prietok krvi a pomáhajú pri vysokom krvnom tlaku. Brusnice sú tiež známe ako prvá pomoc pri ochoreniach močových ciest.

Druhú časť článku nájdete tu…

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *